Twee teenagers, broer en zus, zijn met de auto op weg naar huis als ze worden belaagd door een gepantserde vrachtauto die hen van de weg afduwt. Korte tijd later zien ze de gepantserde wagen staan naast een vreemd gebouw. Ze zien ook hoe een gemaskerde persoon iets in een afvoerbuis gooit. Het voorwerp leek op een lichaam dat in een bebloede doek was gewikkeld. Stel nu eens, zo bedenkt de broer, dat de persoon die in de doek was gewikkeld nog leeft … Zijn zus zou liever zijn weggevlucht van deze plaats des onheils, maar dit is een horrorfilm, en dus werken mobieltjes niet en halen teenagers zoveel mogelijk stommiteiten uit om toch maar in de problemen te komen. En dus keren broer en zus terug om te controleren wat de gemaskerde precies in de buis deponeerde …
Jeepers Creepers werd aanvankelijk slechts op beperkte schaal verspreid, maar trok op enkele horrorfestivals de aandacht en groeide daarna uit tot een surprise hit. Het betekende ook de come-back van regisseur Victor Salva, een veroordeelde pedofiel. Salva was in 1985, tijdens de opnames voor zijn film Clownhouse, opgepakt voor seksueel misbruik van enkele minderjarige acteurs. Het is verrassend dat Salva in het preutse Amerika nog aan de slag geraakte binnen de filmindustrie. Het is nog vreemder dat zijn film werd geproduceerd door niemand minder dan Francis Ford Coppola.
De film is goed gemaakt en bij vlagen behoorlijk griezelig. Ik was er desondanks niet van onder de indruk. Het gedrag van de jongeren (vooral de broer) is bij vlagen zo stupide, dat het ergelijk wordt. Verder doet de film te veel aan andere (betere) films denken om echt indruk te maken. Het monster lijkt op een kruising tussen Freddy Krueger en de seriemoordenaar Buffalo Bill uit The Silence of the Lambs, de handeling doet dikwijls denken aan The Hitcher, en zelfs Spielberg’s Duel komt soms om de hoek piepen. Not really my cup of tea. Die Salva niet, en zijn film ook niet.